Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.



 
PrijemLatest imagesTražiRegistruj sePristupi

 

 UZGOJ KUNICA I DEO

Ići dole 
3 posters
AutorPoruka
srpskelegende
Moderator
Moderator
srpskelegende


Broj poruka : 1304
Datum upisa : 05.02.2011
Godina : 51
Lokacija : Banatsko Novo Selo

UZGOJ KUNICA I DEO Empty
PočaljiNaslov: UZGOJ KUNICA I DEO   UZGOJ KUNICA I DEO EmptyNed Feb 13, 2011 5:32 pm

УЗГОЈ КУНИЋА
Месо кунића је врло квалитетно; садржи малу количину масти, мало холестерола, а извор је врло квалитетних беланчевина. Иако је преко 90% холестерола ендогеног порекла, ниска концентрација холестерола у месу кунића се може добро искористити у пропагандне сврхе.
Модеран начин производње кунића је мноштвене и интензиван. У властитој производњи у правилу се измењују генерације током богатог вегетационог периода јер се тада не троши готова храна. Храна за куниће се готово у потпуности производи у Хрватској; увозе се само витамини и минерални додаци.
Интензивна производња претпоставља и одређене пасмине. При одабиру пасмине узима се у обзир:
спољни изглед; величина и ширина грудног коша, ширина карлице, ширина леђа
прираштање; конзум - са 9 недеља има око 2 кг живе ваге
конверзија хране; 3 кг избалансираног крмива за 1 кг прираста
брзина раста; 90 дана старости е 3 кг телесне масе,
плодност; 6-8 легала по куници годишње,
родност; минимално 7 младунаца у леглу
низак морталитет младунаца; 60 рођених е 52 одгојена,
добра млечност; одговарајућа квалитета и квантитета млека, довољно дуг лактациони период,
отпорност; чврсте и виталне јединке,
висок рандман меса; минимално 60% меса које мора бити бело и сочно,
крзно; одговарајућа боје и висок квалитет

Промена длаке, односно лињање, се одвија континуирано током целе године, но због повећаног интензитета уочљиво је пред зиму и пред лето. Током пролећног лињања, које наступа током марта, мења се јесења длака па губимо нуспроизвод.
Длака садржи и велики удео беланчевина и других високовредних хранљивих материја, што иде на штету производње и здравља самог организма. Јесенско лињање омогућава стварање зимског длачног покривача, а брже је када је животиња бољег здравственог стања.
На животињу, а самим тиме и на процес лињања делују; дужина дана, време осветљења, температура, влага, итд
15-16 сати осветљења дневно одговара условима који владају у природи током најинтензивније репродукције; од средине априла до средине јуна (4.-6. Месец).
Крива плодности
Лети плодност опада због високих температура. Притом је пад плодности линеаран: Приликом раста температуре са 20 ° Ц на 28 ° Ц плодност ће се смањивати обрнуто пропорционално расту температуре. Већ на температури од 30 ° Ц је могућа стерилност мужјака.
У узгоју кунића се користе 3 врсте усјемењивања:
1. природан припуст
2. форсирани припуст; женку држим да би се парила иако се на тера,
3. вештачки усјемењивање
Гравидитет
Ембрионални развој кунића траје 30-32 дана, односно 28-35 дана. Након овулација ослобађа се 80-20 јајних ћелија које су способне за оплодњу наредних 6-8 сати. Убрзо након истека тог времена јајне ћелије пропадају.
12-16 сати након оплодње почиње деоба оплођених јајних ћелија. Та фаза је изузетно критична за плод јер може доћи до ембрионалне смртности поглавито услед стреса и инфекције ...
У лошим условима, приликом стреса, чак 20-40% ембриона се не имплантира у зид материце. У процесу имплантације је важна улога прогестерон-ачије лучење индукују и сами ембрио-и, па је уколико их је мање већи је удео њиховог угибања. Уколико је број оплођених јајашаца велик, угиба само 50-10% ембрио -а (јајашаца).
Коћење
Непосредно пре коћења смањује се количина прогестерона , а расте количина естрогена и окитоцина -а. Женке се коте у кратким интервалима и саме си помажу уколико дође до заостајања плода у порођајном каналу, због чега може доћи до само-повређивања. Јаки стрес може зауставити истискивање плода, па кроз отворени цервик може доћи до продора микроорганизама и последичне инфекције.
Младунци
Млади кунићи се коте са масом од 30-40 г, слепи су и без длаке. Младунци немају развијен систем терморегулације и стога их је потребно грејати. Раст длаке почиње неколико дана након коћења. За 10 дана млади кунићи прогледају, а већ за 15 дана завршен је раст длаке и млади почињу излазити из гнезда.
За квалитетан развој младунаца је важно ставити довољно стеље.
Подметање младунаца
Подметање младунаца је метода творбе једнакобројних гнезда са циљем једнаког оптерећења свих јединки. Младе провучемо по стомаку женке акредитује и истрљамо длаком из гнезда, а женку - маћеху одмакнемо.
При кочењу требамо осигурати довољну количину воде јер у противном ће женке прегристи плодне овојнице како би попиле плодну течност. При томе могу повредити младунце, али у екстремним случајевима и појести их. Повећана потреба за водом постоји и због почетка лактације.
Лучење млека
Почетна количина млека коју једна куница излучи је око 100 г дневно. Та је количина довољна за 7-8 младунаца (евентуално и до 12 младунаца). Та количина (100г) одговара 10-15% укупне масе младунаца. Дневно се количина излученог млека повећава за 10 г до 16-17. дана када достиже максимум (~ 260г) који траје око недељу дана и затим се постепено смањује до 35. дана када поново износи 100 г дневно.
Кунице у 20 дана поједу 5.5-6 кг концентрата, а произведу 3.5-5 кг млека што је довољно за око 2 кг прираста. Током првих 20 дана живота младунци зависе искључиво о млеку. Од 28. дана требају 40-50% додатне хране, а од 35 дана престаје сисање и младунци постају искључиво биљоједи.
Током првих недеља су губици највећи и то понајвише због:
лоше мајчинске особине женке,
занемаривање легла,
болест или смрт мајке,
лоше одржавано или недовољно настањено гнездо,
инфекције и потхлађивање младунчади,
лоша хигијена и неугода мирис гнезда јер се не чисти,
стрес,
канибализам,
недовољна млечност.
Одбијање
Млади се класично одбијају са 8, 10 или 12 недеља старости. У интензивним условима производње младунци се одбијају са 4-8 недеља старости.
Младунце је пожељно припремити на одбиће тако што ћемо им понудити готову храну. Тиме ћемо им подстаћи пробавни тракт да се прилагоди на нове хранидбене увијете.

Тов кунића почиње са 24-29 дана а траје 70-90 дана.
Количина хране (у скробним јединицама ~ кг скроба) која се даје товљеницима у појединим месецима:
месец
скробних јединица / килограму прираста
1.
2.200
2.
2.000
3.
5.200
4.
8.100

До 4. месеца старости товљеника добијамо понајвише мишићну масу, а након тога углавном маст.
Идеална тежина товљеника је 2-2.8 кг.

ОПРЕМА У ОБЈЕКТИМА ЗА УЗГОЈ КУНИЋА
У Куницарски фармама кавези могу бити распоређени:
1. флат децк, односно равни систем,
2. Калифорнија тип (кавези послагани у облику слова А) се користи за држање кунића за тов и ремонт стада,
3. батерија тип се користи за држање кунића за тов и ремонт стада.

Материјал од којег је изграђена опрема мора бити некорозиван. Поједини елементи опреме се морају лако и једноставно монтирати, демонтирати, чистити и прати. Повреде кунића узроковане опремом морају бити минималне.
Предности и мане појединог система држања
1. ФЛАТ ДЕЦК;
добар преглед животиња, Ј
рад са животињама се обавља брзо и лагано Ј ,
лака измена ваздуха Ј ,
потребан је велики простор ( Л скупо !$!$!),
велики издаци за грејање великог објекта ( Л скупо !$!$!).
2. КАЛИФОРНИЈА ТИП;
добра прегледност животиња Ј ,
врло добро искориштен простор Ј ,
нужно је ручно чишћење Л ;
3. БАТЕРИЈА ТИП
захтева мала улагања Ј ,
смањена је употреба грејања Ј ,
отежан преглед животиња и уочавање промена / болести Л ,
обавезна вентилација Л .

Димензије кавеза за узгој кунића зависе од намене и полу животиње.
намена и пол
дужина (цм)
ширина (цм)
висина (цм)
расплодне женке; котилице унутра
70-80
45-50
35-40
расплодне женке; котилице вани
не мање
од 0.25М 2

расплодни мужјаци
70-80
45-50
35-40
ремонт
30
40
45
тов
60
42
31
задња фаза това (2 јединке на место једне)
30
42
31
котилице; поцинковани лим + пластика
50
27
29

Код котилица отвор треба бити уздигнут од гнезда 12 цм. Гнездо треба бити суво и удобно. Испод гнезда треба бити решеткасти под ау међупростору слама.

Хранилице за узгој кунића су капацитета 2 кг. Имају перфорирано дно како се прашина и друге нечистоће не би накупљали у хранилици. Нагиб дна хранилице треба бити такав да кунићи могу појести сву храну без проблема и да омогући лако чишћење саме хранилице.
За напајање кунића се користе нипл појилице.
На фарми за производњу кунића је потребно обезбедити простор за карантин.

Брзина струјања ваздуха у објекту за производњу кунића треба бити у складу с температуром.
температура (° Ц)
брзина струјања ваздуха (м / с)
12 ° Ц
0.1 м / с
15 ° Ц
00:15 м / с
18 ° Ц
0.2 м / с
22 ° Ц
0.3 м / с
25 ° Ц
0.4 м / с
Прикладна вентилације износи 3-4 м 3 ваздуха по сату и по килограму животиње лети и 1 м 3 ваздуха по сату и по килограму животиње зими (1-4 м 3 кг -1 х -1 = 500 - 2000 м 3 сј -1 х -1 ) . Зими је вентилације смањена јер се на тај начин штеде средства која би се требала потрошити за грејање великих количина хладног ваздуха. Са хигијенског становишта то је донекле допуштено јер је зими због ниже температуре смањена производња штетних гасова (екскремент е амонијак, сумпорводоник).


Еколошких фактора БИТНИ ЗА РАЗВОЈ КУНИЋА
Лињање и репродукција су понајвише везани за светлост и температуру.

Температура
Младунчад развија терморегулационе способности за 10-12 (у потпуности 15) дана након коћења. Уколико је кожа голе младунчади роза боје (прокрвљена) и напета, значи да су услови држања добри. Уколико је кожа наборана значи да нешто није у реду.

Млади кунићи:
немају развијен механизам терморегулације;
мали су и голи, што значи да немају нити термоизолације;
енергетске резерве кунића се своде првенствено на врло ограничену количину гликогена у јетри, што значи да им је способност творбе топлоте врло ограничена.
Због наведених разлога у котилиште је потребна висока температура (30-33 ° Ц).

Кунићи врло тешко одају топлоту јер немају знојне жлезде. Топлину одају дисањем. При високим температурама околине животиње узимају мање хране, али зато пију више воде. Уколико је повишена влажност ваздуха кунићи ће теже одавати вишак топлоте. Самим тиме ће бити смањена сперматогенесис-а и проценат концепције. Метаболизам мужјака (сперматогенесис) ће се на температури од 30 ° Ц, при повећаној влажности ваздуха, толико алтерирати да је могућа стерилност.

Главни узрок стерилности је услед температуре повећан метаболизам сперматозоон-а (сперматоид-а, сперматозоида) унутар мужјака. Самим тиме сперматозоон-и потроше сав гликоген и подигну пХ сперм-е још пре ејакулације.

Животиње одају топлоту и зрачењем (периферна вазодилатација).

Приликом испаравања једног грама воде везује се 03/02 КЈ топлотне енергије.

При ниским температурама потребно је чувати енергију. Стога је при спољној температури ваздуха 13-18 ° Ц потребно одржавати температуру товилишта 13-15 ° Ц, односно 15-18 ° у репродукцији. При температурама мањим од 10 ° Ц животиње наставе производити, али троше знатне енергетске резерве за производњу топлоте. Уз то, снижене температуре доводе до пада отпорности животиње.

Код високих температура смањује се узимање хране и прираст. Већ на температури од 30 до 32 ° Ц јављају се симптоми: стерилитет, тахипнеа (убрзано дисање), честе акутне сметње гастроинтестинал-ног тракта, тровање храном. При високим температурама микроорганизми се брже развијају а животиње мање једу па храна дуже стоји и самим тиме знатно је већа могућност кварења храме.

Ниске температуре животиње подносе лакше од високих. При ниским температурама долази до сметњи од стране респираторног система (прехлада. ..) и повећава се морталитет младунца. Одрасле јединке су мање осетљиве. Ипак, у свакој варијанти снижене температуре доводе до повећане потрошње хране за килограм прираста.

Температура коју поједини развојни стадијуми захтевају:

време живота
оптимална температура / ° Ц
првих 10 дана
35 ° Ц
од 10. дана до изласка из гнезда
~ 30 ° Ц
након изласка из гнезда
18-20 ° Ц
женке у расплод
16-18 ° Ц; осетљивије на ниже т
мужјаци у расплод
15-20 ° Ц; осетљивији на више т
тов
13-15 ° Ц

Влага
Прениска влага условљава сушење слузница и дражење, слабљење слузничке баријере, упале, секундарне инфекције. Ослабљено је дисање, поремећена је измена гасова и вентилација плућа. У условима прениске влажности ваздуха животиње су лошијег здравственог стања (слабији апетит, болест ...).

Превисока влага доводи до промена у квалитету крзна јер се длака слепљује, али и промена у квалитету длаке (свраб, немир, опадање длаке). Уколико је уз повећану влажност повишена и температура знатно ће бити интензивиран развој микроорганизама и самим тиме ће уцестати инфекције.

Висока влага и екстремна температура, било висока, било ниска, су најгори могући спој фактора микроклиме.

Влага у ваздух долази:
1. дисањем; 10-20% = 200г дан -1 кунић -1 ,
2. испаравањем урина и измета,
3. проливена е испаравањем вода за пиће,
4. ваздухом доведеним из вана.
Количина влаге настале дисањем и испаравањем урина и измета приближно одговара количини конзумиране воде.

Кунић дневно попије у просеку 200г воде, а женке које доје могу попити и до 1кг воде.

Влажење ваздуха се може смањити, а хигијена знатно поправити адекватним уклањањем фекалија и мокраће.

Уколико је лоша термоизолација зидова и плафона долази до кондензације влаге на унутрашњим површинама. Самим тиме ствара се 'резерва' влаге која ће одржавати влажност ваздуха константно на високом нивоу.

Потребна релативна влага износи 60-70%, односно прихватљиво је 55-70%.

Уколико је релативна влага прениска, а уједно је повећана концентрација амонијака у ваздуху и присутан је (погодовним фактор) пропух, доћи ће до обољења дисајног система.

При високој влази крзно се влажи, а влажно крзно скупља прашину. Самим тиме длака постаје лепљива и прилеже уз тело. Волумен длачног покривача је смањен, а вода које има у крзну јако је добар термо-водич. Резултат тога је знатно смањена могућност одржавање потребне телесне топлоте. При томе ваља нагласити да изразито влажан ваздух има повећани топлотни капацитет, што значи да ће хладни влажни ваздух лакше одводити топлоту него хладни суви ваздуха. У случају топлог влажног ваздуха важи обрнуто.

Топли ваздух прима веће количине влаге од хладног. Загревањем ваздуха апсолутна влага остаје иста, али се релативна влага смањује. Од тога ћемо имати користи зими када је спољни ваздух хладан, и када тај ваздух, наравно, загревамо.

Уопштено: при константном притиску повишење температуре ваздуха ће повисити апсолутну влагу коју ваздух може да прими. Пропорционално повећању апсолутне влаге бит ће смањена релативна влага.

Прецник: м 3 ваздуха при влажности од 70% и температури од 1 ° Ц ће моћи прихватити 3 г воде, а при истим условима али температури од 10 ° Ц 6 г воде. Ако претпоставимо да ум 3 ваздуха има 2 г воде. То је 66% при 1 ° Ц. Тај ваздух загревамо 10 ° Ц. И даље има 2 г воде, што је 33%.

При снижењу температуре слаби виталност понајвише младих организама. Одрасле јединке ће патити од смањене или изостале репродукцијске способности. Уколико прениске температуре дуго потрају могућ је и трајан стерилитет.

Расплодне способност ће смањити и температуре више од 20 ° Ц.

Ваздух у настамби
Ваздух губи на квалитету гомилањем водене паре, угљен-диоксида, амонијака, сумпорводоник, угљен моноксида. Како се ти гасови у одређеној количини константно производе у стаји (фецес, дисање, цревни гасови ...) неопходна је вентилација. Зими је свеж ваздух хладнији од унутрашњег. Стога је потребно загревати ваздух. Како би се смањили издаци на загревање, зими је вентилације смањена на доњу границу прихватљивог. У ту рачуницу ваља убројити и то да је зими због ниже температуре снижена активност микроорганизама који разграђујући фецес и урин творе штетне гасове. Лети је ситуација обрнута јер спољни ваздух је хладнији и њиме се интензивно вентилира стаја како би се смањила температура у стаји. Стога је брзина струјања ваздуха зими максимално 0.2м / с, а лети максимално 0.4-0.5 м / с.

Вентилација може бити:
статичка (природна),
динамичка (форсирана);
1. на подпритисак
2. на надтлак
3. мешовита
Задаци вентилације
Главни задаци вентилације су довођење свежег ваздуха и одвођење устајалог ваздуха (у којем су штетни гасови) и регулације температуре и влаге у објекту.

Добра вентилација осигурава:
довољно свежег ваздуха,
ваздух без мириса и гасова,
брз излаз штетних гасова,
вентилација сваког места у биозони - нема мртвих углова,
релативну влагу која не одступа више од 5% од граничне вредности,
температуру и влажност које лети нису више од 10% већи од влажности и температуре спољног ваздуха.
ниски степен орошавања
смањење К фактор -а
К фактор представља губитак топлоте кроз изложене плохе (зидове, плафон, под и прозоре).

Пожељно је да су љети температура и влага нижи у стаји но изван ње. Прираст у добро проветреном објекту је већи за 20%, а конверзија хране за 10%.

Уколико се повећа концентрација амонијака * у ваздуху, доћи ће до надражаја слузница и њихове мање отпорности. Стога се јављају; кашаљ, бронхопнеумоније, коњуктивитис, пад отпорности, анемије ...

* Осим што директно иритира слузницу, велика количина амонијака зауставља циклус лимунске киселине. Стога станицама интоксицирани амонијаком недостаје енергије којом би се одупрели спољним утицајима. Истовремено је, како би се компензовао мањак АТП-а, анаеробна гликолиза знатно интензивирана. Резултат тога је творба велике количине млечне киселине (низак пХ!).

Лоше проветравање има за последицу повећану влагу у ваздуху. То се може ријешит одвођењем топлог ваздуха (топли ваздух веже велике количине воде). То лети није проблем, но зими је потребно уложити додатну енергију (која кошта) за загревање ваздуха.

Приридно ПРОВЕТРАВАЊЕ је најједноставније и најјефтиније али не и најефикасније. Заснива се на принципу разлике у тлакова. Разлика у притисцима се потенцира одговарајућим распоредом доводних и одводних отвора. Хладнији и самим тиме тежи ваздух потискује топлији, 'потрошени' ваздух из просторије. Овакав начин проветравања је недовољан у настамбама са врло густом популацијом животиња. Због одржања разлика у температури ваздуха унутар и изван стаје, као и због не-загревања (у вентилаторима) ваздуха настамбе са природним проветравањем морају бити јако добро изоловане. Овакав начин вентилације препоручује се за мање и ниже објекте код којих су прозори вертикално постављени на бочне зидове, а равномјеран је распоред врата.

Одговарајући однос површине пода и укупне површине прозора у настамби за узгој кунића треба износити 5:3 у корист пода.

Довод и одвод ваздуха у стајама за куниће које користе природно проветравање се омогућава: штитницима против , прозорима, шупљим циглама и решеткама.

Дефлектори су одводне цеви на слемену крова (као димњаци) које имају наставак против улажења ветра. Улаз ветра се у правилу онемогућава косо постављеним плочицама са стране. Површина отвора дефлектори ваља износити 2-3% површине пода стаје.



температура ( ° Ц )
релативна влага ( % )
брзина струјања ваздуха ( м / с )
довод ваздуха м 3 кг -1 х -1
12-15
60-65
0.1-0.15
1-1.5
16-18
70-75
0.15-0.2
2-2.5
19-22
75-80
0.2-0.3
3-3.5
22-25
80-85
0.3-0.4
3.5-4


Нормативи за брзину струјања ваздуха зависно о температури.
температура ( ° Ц )
брзина струјања ваздуха ( м / с )
12
0.1
15
12:15
18
0.2
22
0.3
25
0.4


ВЕШТАЧКИ ПРОВЕТРАВАЊЕ се спроводи вентилаторима. У правилу је један вентилатор довољан за 100 м 2 пода. Уз услове да смо добро поставили вентилаторе и доводе, односно одводе ваздуха, вештачки вентилирање ће омогућити добру измену ваздуха. Добар вентилациони систем би требао осигурати 80-10 измена ваздуха на сат.

Површине попречног пресека отвора за улазни и излазни ваздух требали бити минимално 6.5 цм 2 по кунићу.

Умјетно проветравана НА надтлак : ваздух се вентилаторима убацује у просторију. Због повишеног притиска у просторији потрошени ваздух се истискује док се не изједначе притисци. Ваздух који се убацује у настамбу се претходно дезинфикује и загрева.

Вештачко проветравање НА Потлак : ваздух се вентилаторима избацује из настамбе. Због сниженог притиска у просторији свежи ваздух улази док се не изједначе притисци. Отвори за улаз ваздуха требају бити правилно размештени како би омогућили проветравање целог објекта. Ваздух не сме улазити кроз непланиране отворе; посебно не у близини вентилатора, јер ће вентилатори тај ваздух избацити ван пре но што он прође биозону животиње.

Вештачко проветравање С једнаком ПРИТИСАК : на једној страни вентилатори убацују ваздух (кроз отвор, канале или цеви), а на другој страни вентилатори извлаче ваздух вани једнаким интензитетом.

Вентилатори могу бити једнобрзински и вишебрзински. Вишебрзински су бољи јер зависно о брзини којом се врте, може се мењати количина ваздуха која у јединици времена провентилира просторију.

Укључивање вентилатора може бити ручно или на термостат. Термостат варијанта је знатно прикладнија јер је њоме могуће одржати температуру у границама + / - 1 ° Ц. Термостат укључује вентилаторе након повишења температуре, а искључује их након пада температуре.

Зависно о годишњем добу вентилације се прилагођава. Тако је:
зими минимално 380м 3 с.ј -1 х -1
љети минимално 1800-2200 м 3 с.ј -1 х -1
сј - сточна (стајска) јединица износи 500 кг животиња / е.

Доводни ваздух не сме падати директно на животињу. Отвори требају бити минимално 1.5-2 м удаљени од животиње. Тиме се онемогућава деловање промаје и директно деловање хладног ваздуха.

Како би се онемогућило потхлађивање односно прегревање, зими се ваздух истискује кроз отворе ближе поду, а лети кроз отворе ближе плафону.

Важно је и нужно редовно чишћење отвора и вентилатора јер прљавштина може знатно смањити капацитет вентилатора и отежати отклањање кварова. Бука и шумови које неисправни вентилатори производе су стресни фактори па је нечистоћа вентилатора и због тога непожељна.

Загревање настамбе треба решити на најекономичнији, али недвосмислено делотворан начин. Уколико се укаже потреба, треба поставити и додатну термоизолацију. Тиме ће се смањити топлина која се губи кроз површине зидова, плафона и пода.

У климатизованом објекту температура никада, па ни зими, не би смела да падне испод 10 ° Ц. У објектима где се врши тов великих животиња ваља обезбедити мањи извор топлоте који ће се активирати када температура падне испод 0 ° Ц. За стално загревање се користе уљене пећи, плинске грејалице и електричне грејалице. Регулација система гријања може бити ручна или аутоматска (термостат).

Грејање код вентилације на надтлак: калорифер се поставља са унутрашње стране вентилатора.

Грејање код вентилације на подпритисак: калорифер се ставља испод отвора на крову. Отвор треба да буде прекривен перфорираним фолијама.

Централно грејање представља класичан систем радијатора и цеви.

Климатизација претпоставља грејање ваздуха зими и хлађење ваздуха лети. Климатизацијом се троши енергија која из система излази:
губитак топлотне енергије
1. К фактор представља губитак топлоте кроз изложене плохе (зидове, плафон, под и прозоре).
2. вентилацијом (грејањем свежег ваздуха и радом вентилатора),
количином енергије потребном за снижење релативне влаге
количином енергије потребном за хлађење .

Знатну количину топлотне енергије одају животиње у облику тзв. 'Сензибилне топлоте'.


Осветљеност
У природи је највећа производња у пролеће јер се продужењем дана и бујањем вегетације отварају могућности за отхрани младунаца. Стога је у животиња развијен цео механизам који ће у прикладном годишњем добу да подстакне плодност. Тај исти механизам се користи иу интензивној производњи како би се плодност довела и одржала на максимуму. Главни побуђивач је одговарајућа дужина осветљења (попут дана у пролеће).
Светло не сме бљештати нити падати директно на куниће. Светлосна тела се постављају изнад ходника. Могуће је и природно осветљење. За расвету се користе неонска расветна тела (репродукција) или обичне волфрам сијалице (тов и репродукција). Дужина и интензитет осветљења се аутоматски регулише тајмерима.
За женке у репродукцији одговарајуће осветљење сијалице је 3-4В / м 2 током 14-16 сати. 3-4В / м 2 одговара једној сијалици од 40В на 10м 2 . За тов се користи 10-12 сатно осветљење интензитета 1-2В / м 2 , односно сијалица од 40В на 20-40м 2 .
Како је интензитет осветљења константно као што би у природним условима био у пролеће, кунићи су константно у фази интензивне плодности. У тову се тако дуго осветљење избегава јер изазива стрес за животињу.

Густина насељености се мења зависно о типу узгоја; да ли је узгој интензиван или екстензиван, волумену објекта (дужина к ширина к висина), уклањању фецеса, квалитету вентилације ...
У објекту без вентилације густине не сме прећи једну женску животињу на 2-2.5 м 3 запремине штале. Тај волумен (кубатура) по јединици животиње може бити мањи код батеријског начина држања, но тада се јавља проблем са одређивањем микроклиматских параметара па је производња нешто сабља.
Потребе за волуменом стаје у појединих старосних група су:
добна група
потребан волумен стаје ум 3 / животињи
расплодне женке
1.7-3 м 3
расплодни мужјаци
0.17-0.2 м 3
тов
0.25 м 3
легло
00:15 м 3
расплодни подмладак
00:15 м 3
Уклањање фецеса
Кунић дневно произведе знатну количину фецеса који је крут иу облику куглица. пХ фецеса се креће од 02/07-09/07. Фецес кунића је врло богат витаминима и минералима; изванредно је ђубриво. Од укупне количине екскремената фецес чини 1 / 3. Преостале 2 / 3 отпадају на мокраћу. 100 кунића (мужјака и женки) дневно произведе 35-40 кг фецеса и 75-80 кг мокраће; укупно 110-120 кг екскремената на 100 кунића.
У издвојене фецесу се одвијају аеробна и анаеробна ферментација. Творе се штетни амонијак, сумпор диоксид ...
УКЛАЊАЊЕ ФЕКАЛНЕ МАТЕРИЈЕ ИЗ ОБЈЕКТА ЗА УЗГОЈ КУНИЋА
1. СКЛАДИШТЕЊЕ У САМОМ ОБЈЕКТУ; Фекална твар константно пада у дубљи или плићи канал испод кавеза назван кинета (гр. кинетос - покрет, мицање). Кинета се изгнојава једном или више пута 'годишње'. Гној се депонује у изграђену гнојница (гнојиште) или се дистрибуира директно на ораницама. Урин ваља одмах одвојити у посебан базен како би се заштитили од продуката ферментације урина; првенствено од амонијака. Приликом ферментације се у гноју ослобађа топлотна енергија која загрева простор. То је током хладног периода корисно, но лети то додатно повишава температуру и осим што тако штети директно кунићима, погодује развоју патогених микроорганизама.
2. СВАКОДНЕВНО Одвожење ђубри се раби у већим објектима. При томе се користе системи:
гној пада на пластифициране ваљке или траке које га односе ван,
гној може клизати по нагнутим површинама испод канала и сакупљати се у гнојници
гној може падати директно у плићи канал; из канала га избацује стругаћица ван објекта.

ПРЕВЕНТИВНЕ МЕРЕ У КУНИЋАРСТВУ
Како би се спречило ширење различитих инфективних и наметничких болести у кунићарству се користе бројне мере превенције.
Најважније превентивне мере у кунићарству су:
Дезинфекцијска БАРИЈЕРЕ представљају базени у којима је отопљена натријумова лужина (НаОХ, енг. Цаустиц сода, содиум хидрокиде, натријум хидроксид) у концентрацији од 1-2% или Изосан-Г (400ппм). Како се временом каустична својства раствора губе, потребно је нову раствор постављати сваки дан. При улазу и излазу из фарме потребно је дезинфиковати ходне и возне површине у дезинфекцијској баријери.
ДЕЗИНФЕКЦИЈА ПОДОВА се, у правилу, врши раствором изосан-Г; 200ппм. Дезинфекција пода се треба спроводити једанпут недељно,
ДЕЗИНФЕКЦИЈА ОПРЕМЕ (хранилице, котилице ...) се врши 3 промилном раствором Јодогала и 1 промилном раствором Омнисана. Котилице се перу после употребе, а непосредно пре поновне употребе се дезинфикују гориоником.
СИСТЕМИ ЗА НАПАЈАЊЕ (водокотлићи, цеви) се дезинфикују раствором Јодогала (500 ппм). Како се системи за напајање 'сами перу водом' њих је довољно једном месечно прати.
УЗГОЈНИ ПРОСТОР се наизменично дезинфикује раствором Јодогала (01:25% или 50 мл / л) и сумпора (2% или 20г / л).

АЗИЦИД је инсектицид са продуженим деловањем. Врло квалитетно уништава готово све врсте инсеката. Приликом употребе треба пазити да не дође у додир с кунићима, храном и опремом која је или која ће бити доступна кунићима.
Азицид се примењује:
премазивање изложених површина; зидова, носача кавеза, врата, прозорских оквира и других места где се инсекти задржавају; 100 г прашка + 50 г воде у којој се прашак размути је довољно за 3м 2 површине.
прскање; 100 г прашка се размути у литри воде и то је довољна количина за 10 м 2 . Предност прскања је лакше наношење, но ствара се врло танки слој. Иако се површине прскају 2 пута трајност је само 4-6 недеља. Припремљену отопину ваља потрошити у року од неколико дана.

ДЕЗИНФЕКЦИЈА бунарске воде или цистерни се спроводи уколико воду за пиће добијамо из бунара или цистерне. За дезинфекцију се користи најчешће Изосан-Г. При раду с препаратом (препаратима) се треба строго придржавати упутства произвођача.

САНИТАРНЕ МЕРЕ У ОБЈЕКТУ ЗА УЗГОЈ КУНИЋА
Како би се постигло одговарајуће санитарно стање, у објекту за узгој кунића се примењују мере:
чишћење, прање, и дезинфекција свих гнезда и котилица у тренутку пражњења,
перманентна дератизација у, али и изван објекта,
повремено уништавање мува, мушица, комараца; инсекти убодима узнемирују животиње, исцрпљују и преносе болести - првенствено миксоматозу кунића ( миксоматоза цуницули, инфецтиоус миксоматоза );
редовна дезинсекција настамби се врши 1-2 пута недељно,
чишћење и дезинфекција празних кавеза,
квалитетно збрињавање других онечишћења; прашина, микроорганизми и друга аеродром загађења зависе о насељености, годишњем добу, квалитету ваздуха, квалитету проветравања, чистоћи ...

Хигијена је најбоља одбрана од субклиничких (субцлиницал) инфекција. Како су субклиничке инфекције један од најчешћих разлога недовољном искоришћењу хране, слабом прираштају, слабој продуктивности, вискоком морталитету и сл, улагање у хигијену је недвојбено предуслов квалитетне производње.
Кемиске ПРЕПАРАТИ У Настамбе
Раскуживаћ би требао бити:
1. широког спектра деловања; истовремено би требало да уништава и вирусе, бактерије (Г + & Г - ) и паразите,
2. не сме довести до резистенције микроорганизма,
3. не сме бити корозиван јер су батерије од поцинковане жице,
4. економичан; многи препарати се, иако имају савршене особине, не рабе због изразито високе цене; учинак треба оправдати цену!

Свакој употреби дезинфицијенса треба претходити механичко чишћење.
Јодоформ ( иодопхор ) - у превеликој концентрацији доводи до упала слузница.
Синтетицки ФЕНОЛ ( пхенол ) је добар раскуживаћ. Врло је отпоран. Нежељене особине су му делимична корозивност и изразита токсичност за људе.
ДЕРИВАТИ Хлор су мање ефикасни од фенола и релативно су скупи, но знатно су мање токсични.

Нутрија
Нутрија је глодар, биљождер прилагођен животу на копну иу води. Дужина трупа нутрије је 50-60 цм, а репа 30-40 цм. Одрасла нутрија тежи 5-6 кг. У породици на једног мужјака иде 2-5 женки. Обор за нутри се састоји од гнезда, базена и испуста. Вода у базену не сме бити хлорисана. Такође, није погодна нити тврда вода. У кавезу ваља бити 2-3 нутрије. Нутрија полну зрелост постиже са 4 месеца, ау расплод улази са 7-14 месеци. Гравидитет нутрије траје око 130 дана. Уколико се нутрија узнемири током порођаја, може појести и постељицу и младунце.
КУНА ЗЛАТИЦА И БЈЛИЦА
Куне су месождери. У кавезе се смештају 3-4 женке. Мужјаци се смештају одвојено. Дужина трупа је око 50 цм, а репа 25 цм. Одрасла куна тежи 1-1.6 кг. Гравидитет траје око 90 дана. У леглу има 2-5 младих.
Бизамски штакор
Бизамски пацов (Ондатра зибентхицус, америчка ондатра) живи уз воду. Борави у рововима (гнијездима) које копа у насипима. Цени се због скупоценог крзна 'бизам'. Дужина тела му је 30-40 цм, а репа 28-30 цм. Масе је 500-800 г. Интензивно се размножава у топлијем периоду. Годишње се коти 3-6 пута. Младих има 4-5 у леглу. Гравидитет траје 28-30 дана. Бизамски пацов је примарно биљождер, но једе све што нађе у води; ракове, пужеве, шкољке ...
ЧИНЧИЛА
Чинчила је глодар пореклом из Јужне Америке. Маса одрасле јединке је 400-700 г. Прикладни кавези за чинчилу су 40к40к40 цм. У правилу су послагани 5-7 кавеза у низу; по једна женка у кавезу. Кавези су повезани ходником којим се креће мужјак. Кавези су од поцинковане жице са жичаним подом.
За узгој чинчила је потребна прозрачна просторија. Оптимална температура је 18 ° Ц, а не би смела бити нижа од 6 ° Ц.
Полну зрелост чинчиле достижу са 7 месеци. Гравидитет им траје 111 дана. Окоте 6-7 младих од око 50 г. Потребно је обезбедити сандук с гнездом.
ВИДРА
Видра је месождер. Мужјаци су 35-50 цм дуги. Женке су 30-40 цм дуге. Видре се држе у кавезима под надстрешницом. Ваља пазити на врућину јер висока температура може да изазове топлотни удар. Прикладна надстрешница је димензија 25 к 3.5 м. направљана је од салонит плоча. Испод надстрешнице су два низа од 62 кавеза. Кавези су 65 цм изнад тла. Начињени су од поцинковане жице. Кавез за две видре је 41 к 35 к 82 цм. Размак између низова је 01/04 м.
Гнездо је 37 к 26 к 23 к цм. Гравидитет видре траје 70 дана.

Nazad na vrh Ići dole
srpskelegende
Moderator
Moderator
srpskelegende


Broj poruka : 1304
Datum upisa : 05.02.2011
Godina : 51
Lokacija : Banatsko Novo Selo

UZGOJ KUNICA I DEO Empty
PočaljiNaslov: Re: UZGOJ KUNICA I DEO   UZGOJ KUNICA I DEO EmptyNed Feb 13, 2011 5:39 pm

СМЕШТАЈ

Кунићи се у стану или кући могу држати у кавезу или могу бити цело време слободни. Ако се одлучите за кавез, он треба бити довољно велик да се у њега могу сместити посуда за храну и воду, стеља у коју ће вршити нужду и још да остане места да се кунић може слободно протегнути. Шта већи кавез, то боље. Кавез не би требао бити мањи од 60к60цм, но то зависи и о величини кунића.

На тржишту постоје различите врсте кавеза, од пластичних до металних. Свакако треба избегавати кавезе са решеткастим дном јер кунићи воле чврсту подлогу (немају јастучиће на шапама као нпр мачке). Најпогоднији су они са пластичном тавици на дну, која се може и посебно купити. На једну му страну ставите посуде за воду и храну, а на другу посуду у коју ће обављати нужду. Средину му оставите слободну за лежање.

Кавез им треба служити као "гнездо" у којем ће се осећати сигурно, где ће имати мир иу којем ће радо боравити чак и када су враташца отворена. То не треба бити место у коме ће се осећати као у затвору. Ставите му унутра неке играчке (играчке за бебе, комадић старог тепиха, комад дрвета, а пре спавања омиљено поврће или воће). Покушавајте га не тјерати на силу да уђе или изађе из кавеза. Када је кунић унутра, немојте обављати радње у кавезу које му се не свиђају. Немојте га ни дирати, ако му се то не свиђа. Ако га желите потјерати у кавез, довољно је да га рукама донесете пред врата и пустите да сам одлучи жели ли унутра или не. Ако не жели, добра је метода мало пљеснути рукама уз повике "дома", "унутра", "у кућу", "спавање" или нешто друго чега се досјетите. Такође, препоручљиво је посуду за храну ставити близу врата, тако да не морате дубоко посезати у његов простор када му желите напунити зделице. Промену стеље треба вршити када кунић није у кавезу. Он ће вам тада често "прискочити у помоћ" око поспремања ствари које сте извадили из каваза и тада то неће сматрати "инвазијом" на свој простор.

Ако имате времена и смисла, згодно је направити "уради сам" кавез, који чак може бити и на више етажа повезаних рампама. Бити ће вам захвалан, јер се они воле провлачити кроз разноразне пролазе, тунеле, отворе, врата и сл

Кунићи могу и цело време бити слободни у стану или кући. У том случају просторије треба додатно обезбедити. То се првенствено односи на уклањање свих могућих каблова из њихова досега (воле их грицкати). Ако ваш Кунић још није довољно увежбан у погледу обављања нужде на за то одређеним местима, препоручљиво га је држати у кавезу барем преко ноћи или док је сам у стану. Када се добро "издресира" можете га пустити да слободно шеће по стану или његовом делу, чак и када нема никога код куће. Шта више има простора за трчање и скакање, то ће бити задовољнији, али и захвалнији. Понекад, чак и кунић који има пуно простора може постати "злочест". Узрок је досада. Кунићи су врло друштвена и заиграна створења, те им треба омогућити разне играчке за забаву: кутије, корпе, метлице, четкице, играчке за бебе које звецкају и које се могу гурати, дрвени штапићи, картонски ваљци потрошеног тоалет папира, лименке цоца-цоле, пластичне боце, стари часописи и телефонски именици и сл Ако им ви не омогућите занимацију, наћи ће их сами у виду ваших тепиха, кауча, фотеља ...

Ако га изводите у двориште или у природу, никада га немојте испуштати из вида. Довољно је само неколико тренутака да дотрчи сусједов пас. Чак и мачке могу бити опасне, а да о другим грабљивицама, који се могу наћи у природи, ни не говоримо.

Кунићи обично спавају или дремају током ноћи и дана, али су спремни за игру ујутро, у касно поподне и током вечери. Омогућите им мало трчања и игре увече када сте код куће или ујутро пре него што одете на посао. Најрадије се задржавају на меканим подлогома (тепих, отирачи, трава и сл). Глатке површине, као што су паркети, линолеум или плочице, не љубе превише. Ако набавите врло младог кунића, понекад ће проћи и неколико месеци пре него се одлучи на тако велики подухват као што је претрчавање "брисаног" простора од неколико метара, прекривеног само плочицама или паркетом. Када се навикне више неће бити проблема, али ретко ћете га пронаћи да се безбрижно одмара на таквим подлогама.


ХИГИЈЕНА

Кунићи су врло чисте животињице, чистије од мачака. Немају никакав мирис, барем не онај који људски нос може осетити. Купање се не препоручује, јер за то нема никакве потребе. Добар део времена проводе у чишћењу свог крзна. Лињају се свака три месеца, с тиме да је свако друго лињање израженије. Било би пожељно четкати их у то време, како не би прогатули превише својих длака које њихов пробавни систем, за разлику од мачака, не може да свари, што може довести до озбиљних здравствених проблема.

Многе забрињавају навике кунића по питању обављања нужде. На срећу ни ту нема великих проблема. Кунићима је урођено да те потребе обављају на једном месту. Обично изабиру углове где ће вршити нужду и прилично их је једноставно "дресирати". У правилу старији кунићи брже уче од оних који су још врло млади, али нека вас то не забрињава јер ће и мала беба од неколико недеља брзо створити навике.

Као стеља најбоље ће послужити слама. Осим сламе може се користити пиљевина, хобловину и други отпаци настали обрадом дрвета (не прашина и не црногорица). Неким кунићима одговара и песак за мачке, али опрез: ако ваш Кунић воли копати то можда и није најбоље решење јер удисање прашине из тог песка може довести до здраствених проблема. У том случају добро решење је прекрити песак са неком врстом пластичне мреже како не би долазио у директан контакт са песком. Постоји и посебан песак тј стеља за куниће, ау задње време га се иу Хрватској може набавити. Погледајте по бољим пет схоповима. Можете користити и сијено, али оно служи и као храна па га је штета тако упропастити.

Најбоље би било када би имао посебну посуду (плитка, пластична тавица) у коју може обављати нужду, без обзира да ли се налази у кавезу или је цело време слободан. Величина зависи о величини кунића, али рецимо за патуљасту расу довољно је и 25к25цм. Ако се налази у кавезу, ставите је на место које њему највише одговара, тј тамо где се први пута помокри. Ако је кунић цијело вријеме слободан, посуду за нужду поставите у угао просторије или у више њих, где најчешће борави, нпр кухиња и дневни боравак. Ако имате балкон и то је врло повољно место. Ако су врата затворена, он ће сјести пред врата и стрпљиво чекати док га неко не пусти ван. Балкон никако није добро решење за зимско време, јер нагле промене температуре могу довести здравствених проблема попут прехладе или упале плућа.

Посуде за нужду потребно је често чистити, најмање једном дневно, а најбоље према потреби. Запамтите, они су врло чисте животињице и неочишћена посуда ће их одбијати. Мокраћа може имати тамно наранџасту боју и често је непријатног мириса. Ако се и догоди незгода изван посуде за нужду, мириси се најбоље уклањају обичним алкохолним сирћетом. Измет су заправо суве куглице, мало веће од зрна бибера. Њима се често служе за обележавање своје територије, па ће их, највероватније, бити и на "непредвиђеним" местима, тј на местима које он сматра важнима и које жели обиљежити (најчешће око свог кавеза или посуде за нужду). То заправо не представља велики проблем јер се "куглице" лако покупе метлицом и лопатицом, те не остављају никаквог трага или мириса. Кунић ће можда обавити нужду и на неком њему изузетно важном месту којега жели обиљежити, нпр на каучу или на делу кауча где његови власници најчешће седе. Можда је то мала цена коју треба платити за сва задовољства које вам зеко може пружити.

Често власници примете да њихови кунићи понекад једу свој измет. То је сасвим нормална појава и стручно се назива копрофагија. То се дешава јер приликом примарне пробаве у фецесу остаје и до 60% неискоришћених витамина Б-комплекса и неких бактерија важних за правилну пробаву. Поновним конзумирањем, кунић надокнађује први пут "пропуштено". Најчешће се ради о нешто мекшим и зеленијим "куглицама" које су и неугоднијег мириса од нормалних, а обично се дешава током ноћи и ујутро, одн. 4-5 сати након јела.

Што се тиче саме дресуре, најбоље је почети малим корацима. Чак и ако планирате држати свог кунића цијело вријеме слободним, треба почети са неком врстом кавеза и посудицом за нужду у њему, те још једном или две ван кавеза. Повремено га пуштајте ван и како се буде навикавао на посудице, омогућавајте му све више и више слободног простора за кретање. Ако мокри у углу кавеза у којем се не налази посудица, посуду преместите у тај део. Испочетка га пажљиво посматрајте кад је ван кавеза. Ако оде у угао собе где нема посудице и ако заузме "карактеристичну" позу са подигнутим репом, пљесне рукама уз повик "не". Нежно га погурајте према кавезу или посудици у соби, али на такав начин да он то не схвати као казну. Након што први пута употријеби посуду, похвалите га и дајте му неку омиљену посластицу. Ако је потребно, поставите још посудица. Како се буде привикавао, можете смањивати њихов број. Ако и даље буде мокрио на месту где нема посуде, будите спремни на компромис и поставите је на то место. Како би што пре научили где им је вц, можете скупити "куглице" које су оставили на неком другом месту и ставити их у посудицу за нужду тј на место где желите да обављају нужду. Можете ставити и стару крпу у кавез и када се на њој помокре, преместите је у посуду за нужду изван кавеза. Ако често мокре на неком, по вас, изузетно незгодном месту (нпр. на каучу), опет можете покушати с крпом из кавеза коју заједно с посудом за нужду поставите на то место, па макар то био и кауч. Велика је вероватноћа да ће се помокрити баш у ту посудицу на каучу, те ју након тога можете да преместите на за вас прикладније место. Све су то методе везане уз њихову потребу за обележавањем територије и уз мало труда, сваки би кунић брзо требао схватити које је право место за обављање нужде. Ипак, неки кунићи ће и даље повремено ту и тамо нешто обележити, али то су ствари с којима се сусрећу и власници осталих кућних љубимаца, попут паса или мачака.
Nazad na vrh Ići dole
srpskelegende
Moderator
Moderator
srpskelegende


Broj poruka : 1304
Datum upisa : 05.02.2011
Godina : 51
Lokacija : Banatsko Novo Selo

UZGOJ KUNICA I DEO Empty
PočaljiNaslov: Re: UZGOJ KUNICA I DEO   UZGOJ KUNICA I DEO EmptyNed Feb 13, 2011 5:39 pm

ПРЕХРАНА КУНИЋА

Знати чиме смете хранити кунића, а поготово знати чиме НЕ смете је веома важан део бриге око кунића, јер поједина храна која изгледа као њихова природна храна је заправо изузетно лоша за њих.


Исхрана кунића треба се састојати од:
- Свежег сена (мешавина разних трава)
- Свежег поврћа и биља
- И на крају, од квалитетних пелета у мањим количинама
Све што не спада у наведено треба сматрати "посластицама" које се дају у ограниченим количинама. Свежа и чиста вода треба им УВЕК бити доступна.



Вода

Вода је есенцијална за здравље кунића. Осим свих опште познатих улога, овде ћемо напоменути да она скупа са влакнима помаже одржавању цревног мотилитета и спречава илеус. Сигурно сте чули или негде прочитали, а некима су чак и ветеринари говорили да кунићу није потребна вода. Ово је нетачна информација. Могуће је да је произашла, тј да је лоше интерпретирана из дијете која се готово потпуно састоји из свеже хране. Заправо, кунићи који имају исхрану богату свежом храном и не пију много воде. Могуће је чак да добијају довољну количину воде за раст и размножавање. Међутим, ми овде не препоручујемо такву исхрану (са само зеленим). Истина, у нашим препорукама се налази пуно свеже хране али она не садржи ни приближну количину воде потребне кунићу. Кунић треба увјек имати свежу воду на располагању. Вода је неопходна за здравље ГИ тракта, и спречава илеус (зачеп).

Многи кунићи који једу велике количине зеленог не пију пуно воде. У већини случајева ово вас не треба забрињавати. Но уколико се њихове "пијаће" навике промене а да пре тога није било промене у навикама у исхрани, тада је време за посету ветеринару.

Некада кунићи почну често пити због досаде. Обогаћивање садржаја живота кунића, нпр играчкама како би се заокупила његова пажња и избегла досада ће смањити унос воде. Претерано пијење може бити симптом обољења диабетес меллитус, али у правилу је онда праћено и повећаним уносом хране и неспособношћу одржавања телесне тежине или њеног повећања.

Кунићу мора увјек бити доступна чиста и свежа вода. За време врућих дана, ледена вода може помоћи да се зеко расхлади. Неки кунићи лакше пију из посудица, оне су лакше за чишћење, но тада треба водити рачуна да се кунићу не влажи подбрадак



Сијено

80% - 90% дневне исхране би се требало састојати од сијена.

Храна кунића треба да садржи првенствено грубо структурирана сирова влакна, тј сијено / траву. Најбоља храна за кунића је она која што је више могуће опонаша њихову природну исхрану. Кунићи су тип животиње која пасе и брсти, у природи једу мале оброке током дана. Пошто је чиста и свјежа трава тешко доступна најбоље је кунића хранити сушеном травом тј сијеном. Храњење кућног кунића сијеном омогућава му да пасе као што би у дивљини, без гојења што је случај код храњења са високо калоричном храном попут пелетића. Дигестивни тракт кунића је развијен тако да може прерађивати велике количине високо - влакнасте хране у веома кратком периоду. Храњење ниско - влакнастом храном узрокује пробавне сметње. Многи од ових проблема се могу спречити или смањити ако кунић има сијено на располагању.

Иначе постоје две основне класе сијена: траве и легуминозе.


- Сено од трава се добија сушењем било које врсте траве од многобројних које постоје, и лако га је препознати по дугим листовима које окружују централну стабљику. Ово сијено је пожељније у исхрани кунића, углавном због ниског нивоа протеина и калцијума. Ниво влакана у сијену трава зависи од старости биљака. Најбоље је мешано сено разних трава или оно од Тимотијеве траве (мачији реп).

- Сено луцерке или легуминоза се најшчешће добија од алфалфа или детелине. Изгледа лиснатије него сијено од трава. Богато је протеинима, калцијумом, и енергијом (калорије). У већини случајева треба га давати у ограниченим количинама. Кунићи који не добва пелете могу се хранити алфалфа сијеном помешаним са сијеном трава, повећавајући ниво протеина и енергије у исхрани.

Сено је НАЈВАЖНИЈА храна којом можете хранити свог љубимца. Оно увек МОРА бити на располагању. Храњење разноврсним сијеном одржава избалансирану исхрану, и минимализује гладовање код избирљивих кунића. Треба им се неограничено понудити високо-влакнасто сијено трава (> 25% сирових влакана). Ниско-влакнасто сијено трава и легуминоза може се користити као додатак због разноврсности, нарочито код кунића који се не хране пелетима.

Већина кунића ће селективно јести гомилу сијена, бирајући укусније залогај. Нудећи мање количине сијена редовно током дана (2-3 пута дневно) радије него већу количину одједном (дневно или ређе) потиче кунића да једе више од понуђеног сијена. Храњење сијеном често прави неред у кући. Но то можете избећи стављајући га у чврсте јасле. Посуде за обављање нужде су такође добро место за понудити сијено. Ту сијено остаје на једном месту, а такође појачава навике вршења нужде у посуди намењеној за то. Кунић проводи више времена у својој посудици, и ужива грицкајући сијено док је тамо. Они избегавају запрљан сијено. Сијено у посудици треба често додавати и мењати.

Постоји више разлога због којих је потребно да зелено има место у исхрани вашег кунића. Природан је извор хранљивих материја, течности која је важна за здрав мотилитет дигестивног тракта. А и кунићи уживају у њему.

За овај део исхране кунића можемо рећи да је у неку руку контроверзан. Постоје многе различите теорије почев од оне да ли зелено треба давати влажно након прања или га добро посушити. Неки за влажно кажу да може довести до пролива, а други да је баш такво боље за здравље кунића јер повећава унос течности у њихов организам, и потпомаже у кретању поједеног садржаја кроз дигестивни тракт. Једно је сигурно све мора бити јако добро опрано, без пестицида и остатака ђубрива. Чак и органски гајене биљке треба добро опрати да би се уклониле потенцијално штетне бактерије попут Е. Цоли.

Пошто већина кунића које имамо као кућне љубимце долази из пет схопова, углавном не знамо ништа о њима. Тако не ни знамо колико је наш љубимац провео времена уз мајку, и колико дуго је дојио?! Да ли је већ почео са зеленим? Најчешће не. Често не можемо бити сигурни ни колико је кунић стар. Као што смо рекли прерано одвојене бебе имају велике шансе за развој пробавних проблема, па давање зелене хране може само покренути проблеме или погоршати већ постојеће стање. Зато се обично препоручује да се чека до неких 5-6 месеци пре увођења зеленог у исхрану кунића.

Кунићи изузетно воле и воће. Оно може послужити као десерт, али у малим количинама због велике концентрације шећера, због могућег поремећаја бактеријске равнотеже унутар пробавног система, а осим тога могу изазвати и жељу код кунића да једе само посластице а не и своју нормалну, здраву храну. Једна или две мале кришкице дневно сасвим су довољне. Погодне су јабуке (без семенки), крушке, брескве, ананас, шљиве, боровнице, малине, купине ... јако слатко воће попут банана давати само повремено. Давати без семенки и кошпица. Дебелим кунићима не давати воће уопште. Важно је да све што им дајете буде добро опрано и без пестицида. Можете давати и суво воће но свеже је пуно боље јер садржи више хранљивих састојака а мање шећера по јединици масе.

Житарице су богате скробом и сиромашне целулозом, те не представљају природну исхрану кунића. Кунићи поседују ефективне механизме компензације, којима честице целулозе ретроградно транспортују из дебелог црева у слепо. На тај начин се исхрана богата скробом, барем за прву руку - посматрано споља - прилично добро подноси, али последице с временом постају све очигледније.

ЗДРАВЉЕ

Здравље кунића пуно је лакше очувати, него болест лечити. Због тога је важно придржавати се одређених правила, а понајвише оних о исхрани, хигијени и смештају. Правила о набавци кунића такође су важна, јер неке болести као нпр криви раст зубића најчешће су наследне. Исто тако, кунићи прерано одвојени од мајке (најчешће само из разлога да би као мали и слатки лакше привукли новог власника), неће имати добро развијену пробаву и имунитет, а због чега ће увек бити осетљивија здравља.



Како благовремено препознати болест?

Кунићи на жалост увек прекасно покажу да су болесни. То је особина животиња које у природи живе у групама. Болесни кунић не жели да његову болест остали чланови групе примете и због тога жели оставити утисак здравог кунића колико год дуго је то могуће, јер у противном бива избачен из групе и настамбе, те постаје лак плен грабљивицама.
Та њихова природна особина отежаће нам откривање болести у почетном стадијуму. Због тога је врло важно свакодневно посматрати, да ли је дошло до неких неуобичајених промена у понашању и навикама ваших љубимаца, као на пример:

кунић који је иначе живахан и весео, одједном неуобичајено дуго седи у неком кутку?
кунић који је иначе страшљив, сад без проблема седи у вашем крилу?
кунић који је иначе питом, реагује агресивно?
пије неуобичајено пуно воде?
да ли једе уобичајене количине хране?
кунић нормално једе али имате осећај да неку храну не може сажвакати?
да ли кунић покака уобичајену количину куглица и да ли су оне нормалног облика?
да ли су кретње кунића нормалне или можда чудно хода?
Не значи баш свака промена понашања и навика да је Ваш кунић болестан. Неке промене у понашању појављују се у доба терања и резултат су деловања хормона. Али исто тако, неке промене у понашању су разлог за хитну реакцију и зато их је битно на време препознати, да би кунић што пре добио потребну терапију и негу.


Одржавању здравља помоћи ће и редовни прегледи ваших кунића, а које и сами можете учинити.

Понекад упркос свој бризи и пажњи може доћи до болести. Код кунића су то најчешће проблеми с пробавом као нпр пролив, надутост или зачеп, прехлада, проблеми са зубићима односно чељусти или пак појава паразита. За више информација о осталим болестима, као и искуства у лечењу можете пронаћи на форуму

Приликом посете ветеринару, можда ћете добити неке лекове које ћете и сами моћи давати вашем кунићу на уста. Више о томе како то учинити, наћи ћете у поглављу о храњењу кунића који не жели или не може јести, а до чега у случају неких болести може доћи.
Nazad na vrh Ići dole
culinovic A
Neznanac
Neznanac



Broj poruka : 4
Datum upisa : 04.03.2011

UZGOJ KUNICA I DEO Empty
PočaljiNaslov: Re: UZGOJ KUNICA I DEO   UZGOJ KUNICA I DEO EmptyUto Nov 08, 2011 5:09 pm

Koliko je potrebno hrane kunicu za 1 kg prirasta, hranim granulama, kukuruzom, jecamom u odnosu 1:1:1 ?
Nazad na vrh Ići dole
bećar
Redovni Clan
Redovni Clan



Broj poruka : 269
Datum upisa : 19.02.2011

UZGOJ KUNICA I DEO Empty
PočaljiNaslov: Re: UZGOJ KUNICA I DEO   UZGOJ KUNICA I DEO EmptySre Nov 09, 2011 3:25 pm

Citat :
PANONSKI BIJELI KUNIC

Rasu su stvorili stručnjaci Kapošvarskog fakulteta u periodu od 1988 do 1992. Rasa se koristi isključivo kao tovna za proizvodnju mesa.
težina odraslih 4,3-4,8 kg
procenat skotnosti 70-80%
broj legala u godini 6,5-7
broj mladih u leglu 8,5-9,5
broj mladih kod odbijanja 7-7,5
težina sa 6 nedelja 1,2-1,3kg
težina sa 10 nedelja 2,4-2,6kg
dnevni prirast od 6 -10 nedelje 0,41-0,44 kg/dan
utrošak hrane 2.8-3,2kg/kg
radman mesa 60-62%
Koti 8-12 mladih , dobro napreduje , otporan je na bolesti . Panonska bela rasa kunica se isto takodje najvise koristi radi farmskog uzgoja zato sto mnogo brze napreduju od ostalih kunica dostize tezinu od nekih 4 kg i potom na toj tezini stagniraju ...zenke su brizne i dobro cuvaju svoje mlade ...ima zbito telo, ima mesnate malo vece usi njuska srednje velika malo izduzena crvene oci i kao sto samo ime kaze bele je boje.... Jedino sto mu zamjeraju je sto ima malo duze usi i izbaceniju njusku.


Nazad na vrh Ići dole
Sponsored content





UZGOJ KUNICA I DEO Empty
PočaljiNaslov: Re: UZGOJ KUNICA I DEO   UZGOJ KUNICA I DEO Empty

Nazad na vrh Ići dole
 
UZGOJ KUNICA I DEO
Nazad na vrh 
Strana 1 od 1
 Similar topics
-
» SLIKE KUNICA I MESANE RASE
» UZGOJ I RAZMNOZAVANjE GOLUBOVA I DEO
» BOLESTI KUNICA
» MESO KUNICA I DEO
» PARENJE KUNICA I PLANIRANJE REPRODUKCIJE

Dozvole ovog foruma:Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu
 :: Ostale Zivotinje :: Kunici-
Skoči na: